Vi som ikke forstår oss på kunst.

”Vildanden” flytter grenser. Her regissør Vergard Vinge som urinerer i sin egen munn. 
”Vildanden” flytter grenser. Her regissør Vergard Vinge som urinerer i sin egen munn. Denne artikkelen har stått på trykk i Bergensavisen BA

I Bergen hadde de under festspillene satt opp stykket ”Vildanden” av Henrik Ibsen på en ny og grensesprengende måte. Dette siste ifølge Festspil-sjef Per Boye Hansen. Grensene de sprengte var blant annet at regissøren tisset i sin egen munn og at noen krøp på senen med ”bomelibom” ut av, ja du vet.

Her er mitt bidrag for å vise hva jeg mener om slik liksom kunst. Ja så var det den ville ”Vildanden” over for denne gang. Og Festspil-sjef Per Boye Hansen ynker seg over at BA har for mye fokus på avføring hengene ut av regissørens rumpe, urinering i egen munn, samt alt det andre vemmelige som ble fremført på senen i ly av kunstens vinger. Det er pussig hvordan et enkelte mennesker kan forsvare de mest ekstreme forhold bare en tror det gagner en selv. Og hvordan enkelte mennesker kan fornedre seg selv i håpet om å bli anerkjent kunstnere eller skuespillere.

Ville Henrik Ibsen ha snudd seg i graven hvis han fikk se hva de gjorde med stykke hans?
Ville Henrik Ibsen ha snudd seg i graven hvis han fikk se hva de gjorde med stykke hans?

Nå I ettertid ser vi at Festspill-sjef Per Boye Hansen vrir seg i krampetrekninger i media. Kampetrekningene gir seg utslag i å prøve å legge fokus over på BA, for at han selv ikke var voksen nok til å stoppe et stykke som var på ”ville” veier. Nå tror ikke jeg heller at han ville stoppe dette stykke basert på innholdet som ble fremført. Nei er en tilhenger av slike ekstreme urealistiske uttrykksformer, ja da er det kanskje ikke så lett å snu.

En Direktør som godtar at de såkalte kunstnerne både får ”drite og pisse” for å bruke et språk disse menneskene forstår, og det som verre er på senen, ja da må han forstå at media få skriver om dette. Da nytter det ikke å være fornærmet fordi media legger vekt på disse ekstreme avvikene, i stedet for de sakene direktøren ville de skulle skrive om. På samme måte som når de gamle romerne stelte i stand til fest der innholdet var å se mennesker bli spist av løver. Da nyttet det ikke å få tilskuerne til å studere arkitekturen rundt dem, selv om det kanskje var keiserens innerste ønske!

Debatten i pressen her i Bergensavisen, en avis festspill direktøren ble fornærmet på.
Debatten i pressen her i Bergensavisen, en avis festspill direktøren ble fornærmet på.

Direktøren skryter av at det allerede går gjeteord om stykke helt til New York, og da forhåpentlig dem selv også, kanskje! Nei hva vet vi som ikke forstår oss på kunst, og som dermed bare burde godta alt hva disse menneskene gjør i kunstens navn! Nå har en kanskje vært litt urettferdig med disse fremragende menneskene i denne ”Vildanden” oppsetningen.

For en kan selvsagt forstå at når en av disse såkalte skuespillerne har vært på senen i så lang tid, så må en regne med at de kan bli trengende. Jeg hadde i alle fall aldri klart å holde meg i tretten timer, det er helt sikkert. Sett på denne bakgrunn var det kanskje oppsetterne Vegard og Ida som burde få seg en skrape. For at de enten har glemt eller unnlatt å legge inn pauser. Slik at disse fantastiske ”skuespillerne” kunne få komme seg på toalettet. Men hvis hensikten var at der ikke skulle være pauser, ja så kunne de i alle fall kjøpt inn noen gode store bleier beregnet for voksne, så tilskuerne slapp unna med lukten, eller hva?

”Den Nationale Scene i Bergen der det hele utspant seg. Bildet er fra 1930 tallet og er tatt av Atelier KK.
”Den Nationale Scene i Bergen der det hele utspant seg. Bildet er fra 1930 tallet og er tatt av Atelier KK.

Nå er en jo klar over at der finnes miljøer der slike saker ville ha blitt trykt til deres bryst, og det har vi selvsagt ikke noe med å gjøre. Men når en gjør det offentlig på en sene det en bør gjøre i ensomhet på toalettet, ja da syntes jeg det er påtide og en sier stopp, eller hva? Jeg tror Henrik Ibsen ville ha revet sitt kjære ”Vildanden” i tusen bitter, hvis han hadde visst hva Vegard og Ida skulle gjøre med dette fantastiske stykke. En oppsetning årets Festspill-sjef Per Boye Hansen har applauderer høylytt for og i følge media er noe av det mest fantastiske han har vært med på, forstå det den som kan!

Godtar vi dette uten protester hva blir da det neste vi må tolerere av avvik fra såkalt kunstnerisk hold, jeg bare spør. Hva en gjør i sitt lønnekammer er en personlig sak, men når den bringes ut i offentlige rom bør det stoppes, før det er lovlig med all slags abnorme avvik.

Dag-Geir Bergsvik Knudsen

LES OGSÅ
Norge bruker for lite penger på forskning
Tic Tac, for Posten
Persona non grata
Forfattere og politiske kinaputter
Om alt de har å gjøre
Lagerfrakkens skjebne
Så var dett denne snøen igjen
Global oppvarming eller?
Siste sjanse
Vi som ikke forstår oss på kunst
Heltemot
Nisseluen kun for nordmenn
Påbuds- og forbudskilt
Studenter og Buekorps

TILBAKE TIL
Bloggens hovedside

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *